Od 3,5 roku Gliwice zyskują dzięki Arenie
Prawie 600 wydarzeń i ponad 730 tysięcy gości. W zaledwie 3,5 roku Arena Gliwice stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli miasta i przyniosła mu ponad 150 mln zł korzyści. Odczuł je zarówno lokalny biznes, jak i sektor publiczny. Odczuły je również Gliwice, stając się rozpoznawalną marką na arenie międzynarodowej. To przede wszystkim efekt sprawnego zarządzania obiektem i pracy całego zespołu Areny.
– Decyzja władz Gliwic o wybudowaniu w mieście dużego obiektu rozrywkowo-sportowego na światowym poziomie była odważna oraz – jak można ocenić z perspektywy lat i po analizie dotychczasowej działalności obiektu – słuszna – ocenia prof. Witold Orłowski, którego analiza ekonomiczna stała się ważną częścią raportu „Arena Gliwice – pozytywne rezultaty dla miasta i jego mieszkańców”, przygotowanego w minionym roku we współpracy z zespołem Areny.
Raport podsumowuje dotychczasową działalność Areny Gliwice i jasno pokazuje, że z trzyletnia praca operatora obiektu przyniosła gliwiczanom rzeczywisty pakiet korzyści.
Miasto razy cztery
Wspomnijmy tylko, że Arenę odwiedziło już ponad 730 tysięcy gości, czyli cztery razy więcej, niż jest mieszkańców Gliwic. Dzięki wszystkim, którzy tu przyjechali, lokalny biznes zyskał ponad 70 mln zł dodatkowych przychodów. Jak to możliwe? Każdy arenowy gość spoza Śląska wydał w mieście średnio 457 zł, płacąc za hotel, usługi gastronomiczne czy przejazdy. Część opłat uiszczana przez operatora hali zasilała i zasila także miejski budżet oraz lokalnych przedsiębiorców.
Arena to również ogromne korzyści wizerunkowe. Ponad 86 milionów złotych wyniósł ekwiwalent reklamowy dla Gliwic, czyli w uproszeniu: tyle miasto musiałoby wydać na reklamę, gdyby chciało uzyskać taką promocję, jaką zapewnił sponsoring Areny. Te korzyści dostrzegają sami gliwiczanie, których opinie zebrano podczas przygotowywania raportu. Prawie 90 proc. z nich wyraża pozytywną opinię na temat „swojego” obiektu, a ponad 70 proc. respondentów uważa, że Arena przyczynia się do rozwoju miasta.
Jak w Londynie
Gliwice stają się także miastem coraz bardziej rozpoznawalnym na rynku międzynarodowym. Tutaj niezwykle ważne było dołączenie Areny Gliwice do European Arenas Association. W EAA zrzeszone są m.in. The O2 w Londynie czy Mercedes Benz Arena w Berlinie. To tam prowadzone są rozmowy i podejmowane decyzje dotyczące trendów, w oparciu o które funkcjonują najnowocześniejsze areny świata.
– Każda z aren zrzeszona w EAA wnosi do stowarzyszenia coś nowego. Podobnie będzie z pewnością z Areną Gliwice. Dzięki naszej współpracy zyskują wszyscy członkowie, czy to z Wielkiej Brytanii, Niemiec czy innych krajów, które mają swoich reprezentantów w EAA. Cieszę się, że Gliwice są dzisiaj z nami – ocenia Olivier Toth, prezes European Arenas Association.
Wspomniane sukcesy osiągnięte zostały mimo wielu miesięcy, w czasie których działania zespołu Areny uniemożliwiała pandemia. Natomiast już druga połowa minionego roku pokazała, jak efektywnie można być przygotowanym do momentu, w którym pojawia się szansa działania na przyspieszonych obrotach. Ponad 200 imprez zorganizowanych w Arenie tylko w roku 2021 robi wrażenie. Świetnie sprawdziła się Summer Arena, czyli letni cykl koncertów, wydarzeń sportowych i rodzinnych, przygotowany we współpracy m.in. z Miejską Biblioteką Publiczną w Gliwicach. Nie zabrakło dużych widowisk koszykarskich i teqballowych, a wielkim finałem roku stał się weekend 17-18 grudnia, kiedy to w Arenie zostały zorganizowane trzy wydarzenia, w tym gala sportów walki i koncert bożonarodzeniowy odbywające się jednocześnie.
Mocne wejście w nowy rok
A co nas czeka w najbliższych miesiącach w Arenie Gliwice? Potwierdzonych jest już ponad 40 wydarzeń, w tym koncerty Andre Rieu, T.Love, Bring me The Horizon, Sanah czy wydarzenia rodzinne jak chociażby Hot Wheels. Kolejne czekają na ogłoszenie. Kontynuowany będzie także hit minionego lata – Summer Arena. Tymczasem już 12 stycznia wielki mecz siatkarskiej Ligi Mistrzów z drużyną ZAKSA Kędzierzyn-Koźle w roli głównej. Arena Gliwice po prostu mocno wchodzi w nowy rok.
Gliwiczanie o Arenie
87% mieszkańców Gliwic ma pozytywną opinię na temat Areny
74,1% mieszkańców od zawsze oceniało ją pozytywnie
73% badanych uważa, że Arena Gliwice przyczynia się do rozwoju miasta.
Najważniejsze liczby Areny Gliwice
3,5 roku działalności
579 zrealizowanych wydarzeń
731 278 gości na wydarzeniach
500-700 pracowników zatrudnionych w Arenie podczas dużych wydarzeń
Ponad 158 500 000 zł – łączna, szacowana kwota korzyści dla miasta pozyskana dzięki działaniom operatora Areny Gliwice
457 zł – przeciętne wydatki jednoosobowe w Gliwicach podczas pobytu gości spoza Śląska w Arenie Gliwice (dane z raportu na podstawie wyliczeń Convention Biuro i Śląskiej Organizacji Turystycznej)
Tak oceniają Arenę Gliwice
Robert Pires – piłkarz, mistrz świata i Europy, legenda Arsenalu Londyn
Jestem po raz pierwszy w Polsce, a jakże pod ogromnym wrażeniem Areny Gliwice! Dla mnie to miejsce porównywalne z The O2 w Londynie czy halą Paris-Bercy. Jest świetnie zaprojektowane, dzięki czemu czuć doskonały kontakt z publicznością. Ale najlepsze wrażenie robi organizacja – świetnie przygotowaliście obiekt na Mistrzostwa Świata w Teqballu. Słowa uznania dla zespołu.
Sebastian Świderski – siatkarz, prezes kędzierzyńskiej ZAKSY, prezes PZPS
Obiekt jest przepiękny, miejsce do grania rewelacyjne. To wspaniałe, że możemy tu promować nie tylko reprezentacyjną, ale i klubową siatkówkę. Cieszę się, że razem z miastem Gliwice i Areną Gliwice ponownie możemy organizować tutaj wielkie wydarzenia. Dla nas to kontynuacja dobrej współpracy z miastem i przedstawicielami Areny.
Michał Listkiewicz – sędzia piłkarski, działacz sportowy, były prezes PZPN
Areną Gliwice jestem oszołomiony. To jeden z najpiękniejszych obiektów pod dachem jaki widziałem. Ale też sama organizacja Mistrzostw Świata w Teqballu, przy wydatnym udziale zespołu Areny, robi ogromne wrażenie. Cieszę się, że ta nowa, ale dynamicznie rozwijająca się dyscyplina właśnie w Gliwicach znalazła swoje miejsce. Z pewnością będziemy ją rozwijać i jeszcze częściej tutaj gościć.
Kuba Badach – wokalista, kompozytor, dziennikarz muzyczny
Mówiąc szczerze, jestem w Arenie Gliwice po raz pierwszy. Świetnie się tu czuję i przyznam, że obiekt wygląda imponująco. Super, że możemy tutaj wystąpić i w zasadzie pozostaje mi tylko pogratulować Śląskowi i Gliwicom, że mają tak dobre miejsce koncertowe.
Steve Sayer – wiceprezes areny The O2 w Londynie
Jako, że jesteście od tego roku członkami European Arenas Association mogę tylko zapewnić, że jesteście w gronie instytucji, które wymieniają się najlepszymi doświadczeniami zarządzania arenami w Europie. Z pewnością będziemy współpracować także na linii Londyn-Gliwice. Cała branża bez wątpienia na tym zyska i stworzymy silniejszą społeczność aren na całym kontynencie.